Gisteren is de E-bike campagne ’t kan hard gaan gelanceerd. Ook in de Vervoerregio Amsterdam wordt deze campagne breed uitgerold.
Met uitingen op straat en rondom scholen, op schoolboards op de middelbare scholen en een breed uitgezette socialmediacampagne wijst de Vervoerregio op de risico’s die je loopt als je op een opgevoerde e-bike of fatbike rijdt. Het opvoeren is niet alleen verboden, er vallen nog te vaak slachtoffers door toedoen van deze opgevoerde e-bikes.
Niet wachten op nieuwe regelgeving
Vervoerregio Amsterdam verwelkomt het initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de problematiek rond opgevoerde e-bikes en fatbikes aan te pakken. Gerard Slegers, bestuurslid van Vervoerregio Amsterdam, licht toe: “De E-bike campagne sluit naadloos aan bij onze regionale inspanningen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Deze campagne speelt goed in op het bewustzijn onder jongeren én hun ouders over de risico’s en de gevolgen van opgevoerde e-bikes. We doen een beroep op de eigen verantwoordelijkheid van jongeren en ouders om nú al te kiezen voor veilige fietsen en verstandig gedrag in het verkeer, zonder te wachten op nieuwe regelgeving.”
Regels en risico’s
Rondrijden op een opgevoerde elektrische fiets is verboden. Boven de 25 kilometer per uur mag de fiets geen elektrische trapondersteuning meer geven. Ook mogen fietsen geen motorvermogen hebben boven 250 watt en is het verboden om een gashendel te hebben waarmee je harder kan dan 6 kilometer per uur. Voldoet je voertuig niet aan deze regels, dan is het een bromfiets en moet het voertuig zijn gekeurd door de RDW. Ook gelden dan een helmplicht, een minimumleeftijd en een rijbewijsplicht.
Boete, inname, niet verzekerd, strafblad
De campagne ’t kan hard gaan richt zich op jongeren én hun ouders. Met vier risico’s die onder de aandacht worden gebracht. Rijd je toch op een opgevoerde elektrische fiets? Dan loop je risico op een boete van 310 euro. Bij een tweede aanhouding betaal je niet alleen die boete, maar wordt je fiets ook ingenomen. Daarnaast kan iedereen boven de 12 jaar hiervoor een strafblad krijgen. Bovendien zijn bestuurders van een opgevoerde elektrische fiets niet verzekerd, veroorzaak je een ongeval, dan kan dit leiden tot duizenden euro’s aan schade- en ziektekosten.