Maakt u gebruik van één of meerdere voorzieningen vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)? Dan kan het zijn dat u nu ineens meerdere facturen tegelijk van het CAK heeft ontvangen. Wat kunt u doen?
Contact
Het CAK (Centraal Administratie Kantoor) verzorgt deze facturen. Door technische problemen vallen er nu bij onze inwoners meerdere facturen tegelijk op de mat. Dit vindt de gemeente uiteraard heel vervelend. Daarom biedt zij u een antwoord op de meest gestelde vragen, klachten en problemen. Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente en/of het CAK. U kunt de afdeling Wmo op werkdagen bereiken op (0299) 398 398 tussen 08.30 en 17.00 uur. Het CAK is bereikbaar op (0800) 1925.
Wat moet u doen als u meerdere facturen tegelijk heeft ontvangen?
Het is mogelijk hier een betalingsregeling voor af te spreken met het CAK. Bel hiervoor (0800) 1925. Het kan zijn dat u meerdere facturen tegelijk ontvangt door een achterstand in het opstarten van de eigen bijdrage. Hier heeft het CAK u eerder dit jaar een brief over toegestuurd. Het is mogelijk om ook hier een betalingsregeling voor af te spreken met het CAK.
U maakt geen gebruik (meer) van een Wmo-voorziening maar krijgt wel facturen?
Belangrijk is dat u ons via een intrekkingsformulier meldt dat u geen gebruik meer maakt van een voorziening. U kunt het formulier telefonisch aanvragen of via e-mail [email protected] Als wij het ingevulde formulier hebben ontvangen sluiten we de voorziening af en ontvangt u geen facturen meer. Hebt u meerdere voorzieningen en maakt u van één van deze voorzieningen geen gebruik (meer)? Dan blijft de eigen bijdrage à € 19,00 per maand in stand.
U ontvangt een brief met de vraag om uw rekeningnummer door te geven
Het CAK heeft bij sommige inwoners de maandelijkse incasso van de eigen bijdrage door laten lopen. Wanneer dit zo is kunt u uw rekeningnummer doorgeven en wordt het teveel betaalde bedrag geretourneerd. Helaas zijn er ook inwoners waarbij de brieven laat zijn aangekomen, maar welke wel degelijk kloppen, zie punt 1. Kijk daarom goed op uw bankafschriften en lees de ontvangen brieven goed door.
U ontvangt facturen, maar niet voor de maanden april en mei
Dit klopt. In verband met het coronavirus, hebben veel inwoners geen zorg ontvangen. Daarom is besloten voor deze maanden geen eigen bijdrage te heffen. We maken geen onderscheid tussen inwoners die wel of geen zorg hebben ontvangen in deze periode. De ontheffing geldt voor iedereen.
U hebt een voorziening die al ouder is en u ontvangt weer facturen voor de eigen bijdrage
Is uw voorziening, bijvoorbeeld een traplift, scootmobiel enzovoort, al enige jaren oud en met de eigen bijdrage afbetaald? Dan wordt er géén eigen bijdrage meer geïnd. Dit is afhankelijk van de leeftijd van de voorziening en/of deze afbetaald is. Als dit uw situatie is, neem dan contact op met het CAK via (0800) 1925.